الخميس، ربيع الآخر 22، 1425

هل تشعل الأمثال الشعبية حربا أهلية؟ - وائل عباس

تعددت الاسباب وراء الحرب الاهلية اللبنانية اللى يقول سياسة واللى يقول اقتصاد واللى يقول اسرائيل واللى يقول فلسطين لكن فيما يلي اثبات ان الامثال الشعبية العامية اللبنانية قد تكون احدالعوامل وراء تلك الحربمش مصدقين اقروا وانتو تشوفوا :
اولا امثال للشتائم الطائفية والعنصرية :موراني وخَيِّر؟ شي بيحَيِّر!ومعناه ان المسيحي الماروني مافيهوش خير وده بيقوله المسلمون والروم الكاثوليك واليونان الارثوذكس
مسبّة الدِّين بوقتها تسبيحسب الدين في الوقت المناسب زي التسبيح !!! وده بيقولوه جميع الاديان ماشاء الله
البدوي اذا غسّلتو بيموتوده بيقولوه جميع طوائف المسيحيين على المسلمين
إن كان الكنافة بيدْخلاّ توم، الموراني بيحب الروملو كانت الكنافة ينفع يتحط فيها ثوم يبقى ممكن الماروني يحب اليونان الارثوذوكس وده دليل على الكره المستفحل بين الطائفتين
الروم ما بيكسِّر راسو القدّوماليونان الارثوذوكس عنيدون لا يكسر راسهم حتى الشاكوش
جازة نصرانية: لا فراق الا بالخنَّاقزيجة مسيحية لا فراق فيها الا بالخنق او القتل وده طبعا مثل بيقوله المسلمون حيث انه لا طلاق فى المسيحية
التِّركي ولا بكركيولهذا المثل قصة ابان الاحتلال الفرنسى حيث ارادوا انشاء دولة مارونية تتبع مدينة بوكيركي ففضل الروم الارثوذكس الانضمام للاتراك المسلمين بدلا من الانضمام للدولة المارونية والمعنى ان الروم الارثوذوكس يكرهون كل من المسلمين والموارنة ولكنهم يكرهون الموارنة اكثر !!! وده زى المثل المصري : نص العمى ولا العمى كله
الخوري مارون من أميون!بلدة أميون لا يسكنها إلا الروم، فهي لا تضم رجالا أو كهنة ممن اسمهم مارون
صلِّ ورا الروم، وقدِّس عند الموارنةالصلاة عند الروم قصيرة، بينما قداسهم طويل. أما الموارنة فصلاتهم طويلة وقداسهم قصير
صباح إبليس ولا صباح القسيسصباح الشيطان ولا صباح الرهبانصباح النوري ولا صباح الخوريإينار وخَوْرَنة في الدار؟الامثلة السابقة كلها لا تدعو الى الاستبشار عند رؤية رجال الدين المسيحي ويقولها المسيحيون ايضا وليس المسلمون فقط حيث ان رجل الدين لا يزور البيت الا فى وجود حالة وفاه او مرض
تيس الجبل ولا فيلسوف المدينةتيس المدن بألف تيسامثال يطلقه اللبنانيون على سكان المدن حيث انهم يعتبرون الفلاحون وسكان الجبل احسن من سكان المدن
رَيت حمار الموراني يشخّ بديارككان طبيب ماروني من البترون يأتي إلى قرى منطقة الكورة على حماره ليعالج الناس هناك. هذا القول المأثور دعاء على الآخر كي يمرض، فيأتي الطبيب "الموراني" و"يتبرز" حماره في بيته
وفيما يلى امثلة تحض على سوء الخلق لكل الاديان :
اللي معو فلوس بياكل بجهنم بقسمااللى معاه فلوس بياكل حلويات حتى فى جهنم زي ما بنقول عندنا ها ياكل بقلاوة
بق البحصة يا أنطونيعنى تف الزلطة يا انطون يعنى ها اخرج عن ديني واقل ادبى عليك
النسك بين السيقان، ومش ع راس جبل بين اربع حيطانيعني الرهبنة بين سيقان النساء وليس في الدير فوق الجبل !!!
متل الخوارنة، أَب هات مش أَب خودعامل زي القساوسة بياخد بس ومش بيدي
بياكل وبينام متل تنابل مصرتعليق : ده بيدل على كثرة الخير في مصر وقتها وده مثل انا حطيته فى النص كده ومالهوش علاقةهاهاها
ع السما مش رايحين، وبجهنم ببوسوا اجرنامش ها ندخل الجنة وفى جهنم بيبوسوا رجلنا علشان ندخل وده مثل يقوله اللبناني لو قلتله ها تخش النار
الجرس بيدعي الناس للكنيسة وبيبقى برّا
راح جحا ت يصلّي، شاف باب الجامع مسكّر قال: مليح اللي طلعت منَّك وما إجت منّيجحا راح يصلى وجد الجامع مغلق قال لله كويس انها جت منك مش مني - لا تعليق
ما حدا بيبخِّر لربّه ببلاشمافيش حد بيحرق بخور لله ببلاش
علَكو علَكو عزرايل وبزقوعزرائيل قعد يمضغ فيه وبعد كده تفه - تقال على الشخص العجوز جدا
جمع وترجمة وتفسير : وائل عباس
مراجع:‏
معجم الأمثال اللبنانية الحديثة،أنيس فريحةالمعتقدات والخرافات الشعبية اللبنانية، إعداد راجي حناالأسمرالطرائف الشعبية اللبنانية، بقلم راجي حنا الأسمرقاموس الأمثال البيروتية، بقلم سعد الدين فروخ